21349180989_ed628bc01f_o_22
Reilu pari kuukautta sitten törmäsin My Pale Skin -blogin kirjoittajan Em Fordin julkaisemaan videoon, jonka varmasti -- ja toivottavasti -- moni teistäkin on jo nähny. Muutama päivä sitten postausideoita miettiessä tää video palas mun mieleen uudelleen. Miksi? Koska mun kasvoihin oli puhjennut normaalia useampi finni yhtäaikaa.

Mulla itselläni akne alkoi näyttää merkkejään jo ala-asteella, siinä parin viimesen luokan aikana. Tietysti heti ensimmäisenä mistään tietämättömä ostin kaupasta halvinta puuteria ja meikkivoidetta, joita sitten lätkin naamaani aina aamuisin siinä toivossa, että jotain peittyisi. Yläasteelle mennessä asia eikun vaan paheni, koko naama kukki kuin kukkaketo keskellä kesää. Asia ei mua sillä tavalla vaivannut vielä alussa, tai no miten sen sanoisi, toki tahdoin ns. normaalit kasvot ja aamuinen meikillä läträys ärsytti, mutta en siitä maailman suurinta stressiä aikaan saanut. Homma kuitenkin jatku ja jatku, enkä lopulta lähteny edes kesällä lähikaupasta jäätelöö hakemaan, jos mulla ei ollut meikkiä naamassa.

Tuolla kyseisellä videolla näkyy monia järkyttäviä lauseita, joita Emin -- aivan täysin tavallisen ihmisen -- kasvoista, ulkonäöstä ja ihon kunnosta on kommentoitu netissä. Muistan mäkin sen erään äikäntunnin seiskaluokan alussa, kun arvottiin istumapaikat ja poika jonka viereen jouduin sanoi mulle, että “ saatana, siihenkö meinasit istua? ” En koskaan voi sanoo, että mua olis kiusattu yläasteella mun aknen takia, koska mua ei yksinkertasesti kiinnostanu se mitä porukka puhui tai ajatteli mun kukkivasta naamasta. Jossain vaiheessa ne ihmiset lopulta hiljeni jolloin niistä paljastu ihan tavallisii ja kunnollisii tyyppejä, jotka oli vaan jostain syystä "vihannut" mua mun aknen takia.

21509892126_c7bf920bef_o_22
Miks ihmiset tekee niin? Tuskin sua kukaan haukkuu, jos sulla on jalkapoikki tai vaikka kurkkukipee? Vahvasti epäilen, ettei kukaan jauhais sontaa susta sen takii, että kaaduit portaissa ja sait tikatun haavan otsaas. Mikä siinä aknessa sitten on? Kyseessä on ihotauti josta lähes 90% nuorista ja jopa puolet aikuisistakin kärsii. Luulisi jutun olevan jo arkipäivää kaikille, eikä siitä tarvitsisi repiä juttua jonkun haitaksi. Tiedän, että on vaikeaa mennä naama helottavan punasena ja kipeänä kouluun, mutta vaikeaa siitä tekee ne muut ihmiset, ei itse akne.

Mitenkäs ne muutamat finnit mun naamassa pari päivää sitten? Ne tuli ja meni. Mut se mitä pahimmillaan ihmiset voi toiselle aknen takia sanoa ei vaan tuu ja mee. Rypistettyy paperii ei saa anteeks pyytämälläkään enää takaisin ehjäks ja sileeks. Miettikää ihmiset mitä sanotte, mistä sanotte ja ennen kaikkea miksi. Ja jos siellä on yksikin joka taistelee tän asian kanssa, niin forget the haters ja sä selviit kyllä, niin me kaikki muutkin ollaan selvitty !! akne ei katoa päivässä, ei kuukaudessa eikä välttämättä vuodessakaan mutta mitä vähenmän annat sen lannistaa sua ittees niin sitä helpompaa se on.

you are beautiful, don't let anyone tell your otherwise, not even yourself! ❤️

11 kommenttia

  1. Ihan törkeen hyvä kirjoitus! Oon itse kärsinyt aknesta, ja kärsin edelleen. Tällä hetkellä syön antibioottikuuria tähän naamaan. Pahimmillaan akne voi lytätä itsetunnon, eikä silloin huvita näyttää naamaansa missään. Edes silloin, kun naama on meikattu. Voin vaan kuvitella, miten hirveää on vielä tämän päälle kuunnella muiden huutelua asiasta. Ihon kuntoon kun ei vaan välttämättä itse voi vaikuttaa. Olen onneksi säästynyt sen verran, etten ole joutunut tuollaista huutelua kuulemaan. Mulla on nyt menossa parempaan tää iho, mutta arpien hoitaminen on asia erikseen. Ihana postaus, paljon rakkautta sinne <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo hei mä luinkin sun postauksen tosta aiheesta sillon alkuvuodesta! mäkin oon sitä samaa antibioottia syöny, tosin mun kohdalla se oli vähän yhtä tyhjän kanssa... mutta ihana tietää, että sun iho on menossa parempaan suuntaan, arvista voi sitten rueta murehtimaan kun on sen aika :-D tuli vähä tällänen soul sister fiilis tästä sun kommentista, iso kiitos ♥

      Poista
  2. Anonyymi19/9/15

    Tosin hyvin kirjotettu! :o ♥ Ja olen täysin samaa mieltä että tosta asiasta ei kuulu haukkua, surullista vain etteivät jotkut sitä tajua.. ps. oot tosi kaunis♥ ja sulla on ihanat kulmakarvat ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos ♥ kukahan opettais ne jotkut tajuamaan?

      Poista
  3. vau todellakin hyvä kirjoitus! kaunis luonnollinen sinä<3

    VastaaPoista
  4. Hyvä kirjoitus tosiaan! Mua kiusattiin tosi pahasti yläasteella, yksi syy oli mm. akne. Poikiakin siitä kiusataan, vaikkei se ehkä olekaan niin yleistä. Oon myös aikuisiällä kärsinyt ajoittain pahasti kuivasta ihosta. Tuntuu ettei mikään tuote (apteekinkaan) välillä meinaa auttaa kun iho on niin kuiva :/

    Kiusaaminen varmasti johtuu pitkälti siitä, että kiusaajilla on itsellään niin huono itsetunto, että haluavat pönkittää sitä haukkumalla toisia. Ja vielä näin internetissä tapahtuva haukkuminen on niin valitettavan helppoa, kun pystyy anonyymina haukkumaan muita. Todella surullista :( sellaiset ihmiset ei taida tajuta, että heidän kirjoittamat loukkaavat sanat saattavat jättää joihinkin pysyvän arven.

    Muutenkin harmittaa nykypäivänä miten kauneusihanteilla on ihan liian suuri merkitys. Joka toisella julkkiksellakin on nykyään melkein leikelty naama, silikonit, botoxia naamassa jne. Ja sitten jotkut ihmiset vielä ottaa niistä mallia, tehdäkseen itsestään samanlaisen :/

    Olen myös itse kirjoittanut blogiini jonkin verran kauneusihanteista ja tulen jatkossa kirjottamaan myös lisää, mm. siitä miten kauneusihanteet vaikuttavat treffailuunkin.
    Jos kiinnostaa käydä kurkkaamassa blogiini, niin osoite on:

    http://rakastunutmies.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! En tiiä oonko ainoa joka on asian huomannut, mutta poikien kiusaaminen aknen takia kohdistuu usein just tyttöjä kohtaan, ei niinkään paljoa omaa sukupuolta kohtaan. Toi "kiusaajilla on itsellään huono itsetunto" on aika tuttu lause mitä aina kiusaamisen yhteydessä hoetaan, mutta jotenkin se ei musta enää nykyään pidä paikkaansa niin hyvin ku ehkä ennen. Kiusaajat yleesä ryhtyy siihen hommaan -- varsinkin netissä haukkumiseen -- ihan vaan tekemisen puutteessa... :-D

      Käympäs lueskelee sun blogia, ihan mielenkiinto heräs!

      Poista
  5. Törmäsin sun blogiin ihan sattumalta ja ehottomasti liityn kyllä lukijaksi! Tähän postaukseen halusin tulla vielä erikseen kommentoimaan, miten upee asenne sulla onkaan. Mulla on itellänikin ollut aknea jostain 7-8lk asti ja silloin nuorempana se asia vaivasi mua kyllä tosi paljon. Nykyään mun iho on ihan ok, reagoi kyllä tosi herkästi pieniinkin muutoksiin ja esimerkiks nyt on stressin takia useampia finnejä naamassa. Oon kuitenkin nykyään ihan sujut asian kanssa, eikä mua oikeestaan vois vähempää kiinnostaa mitä muut ihmiset mun naamasta ajattelee. :D Hieno teksti kyllä tosiaan sulta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. iiiiso kiitos kommentistas ja tervetuloa lukemaan! :-) mulla kans kasvot reagoi todella herkästi kaikkeen mahdolliseen, mutta ihan niinkun sä sanoit, niin ei vois vähempää muiden mielepiteet kiinnostaa!

      Poista
  6. Määkin oon nähnyt tuon videon ja aika järkyttävää. Mutta tosiaan, maailma on niin ulkonäkökeskeinen ja se muka oikeuttaa haukkumaan muita ulkonäöm takia, oli se iho tai vaatteet. Hassua sinänsä, koska kaikki tuntuu olevan kiusaamista vastaan ja silti saattaa noitua kaverilleen esim luokkakaverin vaatteita/naamaa kuinka hirvee ja vitun ruma se on. Myönnän, onhan oma ulkonäkö ihtellenikin tärkeä mutten koskaan haukkuis ketään vaikka netissä.

    :)

    VastaaPoista